Peeze: honderd procent klimaatneutrale koffie. Uit Arnhem natuurlijk

2 Minuten
Peeze Koffiebonen

Als er één bedrijf model staat voor de Arnhemse ondernemersgeest, dan is dat waarschijnlijk de Arnhemse koffiebrander Peeze. Zonder borstklopperij doen waar je goed in bent, kwaliteit leveren, oog hebben voor de wereld om je heen en vanuit passie je werk doen.

Peeze werd in 1879 opgericht als familiebedrijf. De koffiebranderij is in 140 jaar tijd uitgegroeid tot een landelijk bedrijf waar niet alleen geweldige koffie wordt gemaakt. Peeze is koploper op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bovendien is de koffie van Peeze biologisch en honderd procent klimaatneutraal. Daarnaast loopt Peeze voorop bij het streven naar een circulaire bedrijfsvoering.

2020 IMG_2264

Circulaire visie
In de circulaire economie bestaat geen afval en worden producten en materialen in een kringloop telkens opnieuw gebruikt. Peeze was op alle vlakken al aan het verduurzamen nog voor de term circulaire economie in zwang raakte. De eerste stappen werden al zo’n dertig jaar geleden gezet. “Grondstoffen raken op en het klimaat verandert. De vraagstukken rondom energie, milieu, klimaat en grondstoffen gaan ons allemaal aan”, aldus Peeze. Alles wat bij Peeze gedaan wordt, gebeurt vanuit een circulaire visie. In 2015 wist Peeze als eerste koffiebrander ter wereld een biologisch afbreekbaar koffiecupje te produceren.

In plaats van plastic en aluminium, werd gebruik gemaakt van biobased materialen. In 2018 volgde de eerste composteerbare koffieverpakking ter wereld. De circulaire visie van Peeze gaat terug tot aan de bron: de koffieboeren in Ethiopië. Samen met Max Havelaar ontwikkelde Peeze klimaatneutrale Fairtrade koffie. Deze koffie is biologisch, Fairtrade en klimaatneutraal gecertificeerd. Dat betekent dat de CO2-uitstoot die ontstaat in de koffieketen wordt geminimaliseerd.

Peeze 28dec17 2
Smaakpakket koffiecapsules

De sfeer van een familiebedrijf
Hoewel Peeze geen familiebedrijf meer is, is de sfeer van een familiebedrijf altijd gebleven. Voor Peeze zijn groei en winst niet het belangrijkste doel. “We kijken naar de lange termijn”, vertelt Peeze-directeur Timmo Terpstra. “Winst is niet ons voornaamste doel. Wij werken vanuit onze passie voor goede koffie.

Ik kan een goed voorbeeld geven. Er zijn veel aanbestedingen in Nederland die gericht zijn op lage prijzen. Dan zeggen wij: wij doen niet mee. Hier kunnen en willen wij niet aan voldoen.” “Het gaat veel meer om andere waarden. Hoe ga je met elkaar om, hoe ga je om met mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. De thema’s klimaat, circulariteit en inclusiviteit zijn voor ons veel belangrijker”, aldus Terpstra.

Peeze hoopt dat het goede voorbeeld dat zij geeft, navolging krijgt. Terpstra: “We hopen natuurlijk dat dit ook grote spelers in beweging zet. Een kleine koffiebranderij in Arnhem kan niet even de wereld veranderen, maar samen maken we stappen. Op naar een duurzamere wereld en eerlijke koffie.”

 

Voor meer informatie kijk op Peeze of bekijk Peeze bij EenVandaag.

Heb jij tips?

Heb jij leuke tips of opmerkingen over dit bericht?  Laat het ons weten.

Gerelateerde berichten

Er was eens een Loopvis die iedereen opvrolijkte met Kakkerlakjes

4 Minuten
Kakkerlakjhes Marije loopvis Arnhem