Vandaag heeft ‘Alles over waterstof’ de eerste hybride waterstof elektrische bakfiets gepresenteerd. Deze zal onder meer ingezet gaan worden voor duurzame stadsdistributie in de regio Arnhem. De bakfiets biedt voldoende laadruimte voor de pakketservice en heeft een dubbele actieradius ten opzichte van ‘gewone’ bakfietsen. Het project is uitgevoerd in samenwerking met studenten van de HAN en met steun van de Provincie Gelderland en Urban Arrow.
Ruim een jaar geleden is op Industriepark Kleefse Waard (IPKW) begonnen met de voorbereiding voor het ontwikkelen van de HydroCargo bakfiets voor pakketvervoer. De Arnhemse stadsdistributeur ‘De Groene Rijders’ stond voor een uitdaging om hun pakketservice in het heuvelachtige Arnhem zonder opladen en/of wisseling van accu´s uit te voeren. Uit het vooronderzoek bleek dat door het toevoegen van een duurzame waterstof range extender de actieradius van de bakfiets verdubbeld kan worden. Bovendien kost het bijvullen van de waterstof slechts enkele minuten.
Hybride leeromgeving
Naar een gedegen vooronderzoek, werd begin 2021 gestart met de bouw van de HydroCargo bakfiets. Samen met onderzoekers van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en twee afstudeerders van de HAN werd enthousiast begonnen aan het uitdagende project. De afstudeerders Mika Damen en Roy Bos brachten beide hun specifieke kennis op respectievelijk elektrotechniek (Embedded Systems engineering) en werktuigbouwkunde mee.
“Het is prachtig om te zien dat twee studenten uit verschillende studierichtingen zo goed samenwerken en elkaars kwaliteiten optimaal gebruiken” vertelt Frank Mietes van Alles over waterstof. “De hybride leeromgeving in de driehoek bedrijfsleven, studenten en onderzoekers is heel goed verlopen. De studenten konden altijd rekenen op deskundige ervaring van de partners aan het project.
Modulaire waterstofinstallatie
De HydroCargo bakfiets is gebouwd in het Waterstof lab van de HAN. Een bestaande Urban Arrow elektrische bakfiets is uitgebreid met een 500W Waterstof range extender. Het hart van dit systeem wordt gevormd door een 500W brandstofcel. Deze cel zet op duurzame wijze waterstof en zuurstof om in elektriciteit. Hierbij is de enige uitstoot: waterdamp.
De benodigde waterstof zit in een 3 liter cilinder op een druk van 300 bar. De accu, brandstofcel en cilinder zitten samen met de zelf ontwikkelde sturingselektronica in een beveiligde modulaire box in de laadruimte. De box neemt ongeveer 10% van de ruimte in beslag. Achter de tankklep aan de achterkant van de laadbak zit de tankaansluiting om de waterstofcilinder te vullen. Binnen enkele minuten is de tank weer volledig vol. De accu wordt onderweg opgeladen als de motor geen energie vraagt van de brandstofcel. Dankzij de hybride range extender is het mogelijk om de bakfiets te gebruiken met alleen de accu, alleen waterstof, of beide energiebronnen.
Partners
Het project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Provincie Gelderland. Daarnaast hebben de partners Urban Arrow, HAN, IPKW, Groene Rijders en Lindegas veel kennis ingebracht. “Zonder inbreng van iedereen was het ons nooit gelukt” zegt Frank. “Alle stakeholders waren enorm betrokken bij het project en kunnen niet wachten om te zien dat de eerste pakketten worden bezorgd”.
Praktijktest
Binnenkort kunnen de inwoners van Arnhem al kennis maken met deze waterstof aangedreven bakfiets. Stadsdistributeur ‘De Groene Rijders’ gaat het prototype uitgebreid testen in de praktijk. Voorafgaand daaraan worden er eerst nog een aantal duurtests uitgevoerd. Al deze ervaringen worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van het definitieve ontwerp van de waterstof
bakfiets.
Heb jij tips?
Heb jij leuke tips of opmerkingen over dit bericht? Laat het ons weten.