Jones is een concept store waar over alles is nagedacht, niets ligt hier toevallig of ter opvulling. Je vindt er high-end merken, parfum, bijzondere accessoires en binnenkort ook de beste matcha van Arnhem. Judith ter Haar is de curator van Jones, maar meer dan dat: Judith ter Haar ís Jones. We spraken Judith over het modeklimaat in Arnhem, wennen in een nieuwe stad en de waarden die verbonden zijn aan mode en design.
Judith is van origine geen Arnhemse, maar kwam voor de liefde naar Arnhem en is hier ruim 30 jaar geleden haar winkel in de 7straatjes is gestart. Toen ze hier permanent heen verhuisde voelde ze zich niet direct thuis. ‘’Het duurt even voor je in Arnhem wordt opgenomen, je moet hier echt je plek veroveren’’, vertelt Judith. Judith en haar partner stonden in de jaren 80 aan de wieg van Sissy Boy. ‘’Dat was in de modellentijd, een periode waarin Nederlandse ontwerpers opkomend waren. We zijn enorm verwend daar, omdat klanten toch wel kwamen. Hier in Arnhem was dat anders, je moet meer moeite doen. Maar dat is ook mooi.
Het klimaat in Arnhem is door de kunstacademie heel creatief. Ook het winkelbestand met HUMANOID, Trix & Rees en vroeger The Globe. Ik en vele mensen met mij, kwamen vroeger vanuit Amsterdam voor The Globe naar Arnhem’’, vertelt Judith. Judith stond aan de wieg van de Arnhem Mode Biënnaleen is jarenlang actief geweest bij de Fashion Masters van ArtEZ. ‘’Als je kijkt naar het verschil tussen een student in Amsterdam of een student aan ArtEZ, zie je dat je op ArtEZ veel meer tijd hebt om je eigenheid te ontwikkelen. Rustig kijken wat werkt wel en wat niet.’’
Consumptie propaganda
Eigenheid is iets dat je bij Judith als geen ander ziet. Ze houdt zich stevig vast aan haar pad en probeert zoveel mogelijk mensen te laten ervaren dat kwaliteit zoveel duurzamer en uiteindelijk goedkoper is. ‘’Kleren kopen is voor veel mensen een verslaving. Op Instagram krijg je van alles mee. Influencers hebben iedere post andere kleding aan. Dan denk jij als volger ook dat je iedere dag andere kleding aan moet. Ik hoop dat dat gaat veranderen. Er moet namelijk iets gebeuren om dat over consumentisme te doorbreken.
We kunnen het mensen ook niet kwalijk nemen. Er is zoveel propaganda dat leidt tot overconsumptie. Van shampoo word je blij en gelukkig, kijk je een programma komt dat flesje Cola steeds in beeld en ga zo maar door. Het vraagt dus heel van jezelf; bewust nadenken en bewust zijn van alles waar je continu mee geconfronteerd wordt’’, zegt Judith.
Haar tijd vooruit
Toen Judith haar winkel opende in Arnhem was een concept store uniek en zat je als succesvol modemerk in Amsterdam of Maastricht. Haar bank accountant zei destijds dat ze geen goede ondernemer was omdat ze volgens hem niet genoeg voor de winst ging. ‘’Toen won ik de prijs voor beste winkel van Nederland en dat vond ik fantastisch. Het is juist mijn USP geworden. Keuzes maken en je daaraan vasthouden betekent dat je met je zelf moet worstelen. Niet voor de makkelijke weg kiezen waarmee je snel geld binnenhaalt. Geld is voor mij geen drijfveer. Ik sta achter wat ik doe en mijn liefde zit in het creëren van mooie dingen met een goed team om je heen’’, vertelt Judith.
Klanten wereldwijd
Jones heeft veel publiek uit Antwerpen, Amsterdam en online kopen klanten van over de hele wereld producten uit de winkel. Klanten die naar Arnhem komen voor Jones, blijven voor een kop goede koffie, een diner of een bezoek aan een musea. ‘’Als we meer kleine hotels hebben, zoals Bar Hotel Karel en Boutique Hotel Beekhuizen, trekken we denk ik meer mensen aan die een weekendje blijven. We zijn toch de Arnhemse Ardennen met de Veluwe in onze achtertuin. De natuur is hier fantastisch en er is steeds meer te doen.’’ Daar liggen volgens Judith nog kansen voor de stad.
Een klein moment van luxe
High-end kleding is niet voor iedereen. Het is een luxe die een groot deel van de mensen zich niet kan permitteren. Judith is gestopt met haar werkzaamheden bij ArtEZ om zich volledig te kunnen focussen op de collectie van Jones en het creëren van een bijzonder café in de winkel.
‘’Met het café dat er komt, kunnen we een veel grotere groep een toegankelijk moment van luxe bieden. Alles dat bij ons in het café komt, is het beste van het beste. Je drinkt hier geen gewone thee, maar de allerbeste Japanse thee. Je eet geen gewoon stuk taart, maar krijgt gebakjes waar zoveel aandacht in gestopt is dat iedere hap puur genieten is’’, zegt Judith. En dan is uiteraard over alles nagedacht. Jones komt voor het eerst met een eigen collectie schorten en keramiek. De kruk waar je op zit, de borden waar je van eet, de bekers waar je uit drinkt en zelfs de schorten, die de bediening draagt, zijn te koop. ‘’Alles moet kloppen en alles is ook te koop. Het is een onderdeel van de winkel.’’
Dialoog op gang brengen
Naast een moment van luxe is eten ook een manier om de dialoog op gang te brengen. ‘’Als het gaat om eten, snappen we direct wat het voor ons betekent. Het is iets dat je deelt, het komt op een mooi bord, is biologisch, ambachtelijk gemaakt dat gesprek is er. Bij mode is dat nog niet zo. Met het café wil ik ook die dialoog op gang brengen’’ zegt Judith.
Goed nieuws. Want wie zin in matcha heeft gekregen, hoeft niet lang meer te wachten. Het café opent 1 juni haar deuren en is toegankelijk voor iedereen. De komende tijd gaat Judith haar eigen collectie verder uitbreiden. ‘’Ik wil dit al tien jaar en nu ga ik ervoor.’’
Bekijk de website van Jones of lees meer over het mode ecosysteem in Arnhem.
*Tijdens Stockdagen Arnhem (30 juni t/m zondag 3 juli) organiseert Jones 2ND LIFE, een concept waarin Judith haar klanten de kans geeft om geliefde designer stukken een tweede leven te geven. Met 2ND LIFE maakt Judith een statement voor duurzaamheid. Gedurende deze dagen vind je bij Jones bijzondere vintage stukken van ontwerpers als Yohji Yamamoto, Dries van Noten, Maison Martin Margiela en Sofie D’Hoore.
Heb jij tips?
Heb jij leuke tips of opmerkingen over dit bericht? Laat het ons weten.